Glad mave – fibre

Som voksen bør du spise mellem 25 og 35 g kostfibre dagligt.

Kostfibre findes især i de grove kulhydrater fra vegetabilske madvarer som kornprodukter, frugt og grove grøntsager.

Kostfibrene sætter skub i fordøjelsen, da de ikke bliver fordøjet i mavesækken og tyndtarmen, men fordøjes helt, eller delvist i tyktarmen.
Fødevarer med et højt indhold af kostfibre vil altså få maden til at passere hurtigere gennem tarmsystemet, og dermed fremme en god fordøjelse.

Kostfibre reducerer blodets indhold af usundt fedt ved blandt andet at forsinke og hindre en del af madens optagelse, herunder også fedt og kolesterol.

Kostfibre feder ikke, kostfibre er gode erstatninger for fed mad, kostfibre mætter, da de binder meget vand, og det gør, at fødevarer med mange kostfibre får en større volumen, og holder dig mæt i lang tid.

På Videnskab.dk har jeg læst om en undersøgelse, lavet med mus, som viste, at kostfibre får musens tarm til at sende et signal til hjernen om at øge mæthedsfølelsen. Hjernen sendte derefter besked ned til tarmen om at producere en række hormoner, der så fik blodsukkeret sænket og dermed øget energiforbrændingen ved hvile.

Mit budskab til dig; prøve at skrue op for de fiberrige produkter.

Jeg har prøvet at skrue op i denne opskrift: Banan fiberboller, - en banan giver dig 30 g kostfibre. Det er da værd at prøve, ik´..?

 

 

 

Related posts

Skriv et svar